19.9.2009

Jalkaväkitärppejä



Pitkän ja vaikeaselkoisen artikkelin sijasta kirjoitan nyt tapani mukaan taas pitkän artikkelin johon kuitenkin kerään vain joitain "tärppejä" jalkaväelle. Eli siis pieniä sääntöjä ja asioita joiden avulla aloittelija voi nopeasti hioa pelinsä parempaan kuntoon.

Jaan artikkelin lyhyisiin osioihin joihin yritän keksiä noin 5 asiaa joilla voi parantaa peliään.
1. Liikkuminen
2. Taisteleminen
3. Panssareita vastaan
4. Ilmavoimia vastaan
5. Yleisohjeita



1. Liikkuminen
Jalkaväkeä tarkastellessa näkee milloin minkäkin sortin taktiikoita hiljaisesta hiihtosissistä järven jäällä juoksevaan ramboon. Tässä muutama asia jotka muistamalla pärjää paljon paremmin.

A. Jalkaväki pääsee lähes minne tahansa. Käytä tätä hyväksesi erityisesti ajoneuvoja vastaan. Iske sieltä minne ajoneuvo ei pääse ja iske silloin kun ajoneuvo on maaston takia pullonkaulassa.
B. Käytä suojaa. Liian usein näkee sitä että joku juoksee jäällä tai paljaalla pellolla ilman mitään näkösuojaa. Taistelussa tärkein asia on näköyhteys viholliseen. Hyvän ampumapaikan ja sen paikan missä vihollinen olettaa sinun olevan on suuri ero. Älä yhdistä näitä.
C. Käytä rakennuksia. Rakennuksiin eivät vihollisen ajoneuvot pääse, ja jos ne tulevat lähelle, jalkaväki voi alkaa heittelemään kaikkea enemmän tai vähemmän räjähtävää niiden päälle. Mutta älä pysy ikkunoiden keskiosien kohdalla, jos vihollinen veikkaa ja ampuu keskelle ikkunaa, se on huonolla tuurilla peli menetetty.
D. Ajoneuvot eivät halua päästää jalkaväkeä liian lähelle. Jos mahdollista, yritä harhauttaa ajoneuvoa heittämällä esimerkiksi polttopullo ajoneuvon takaosan lähelle. Polttopullon rikkoontumisesta aiheutuva ääni ja liekki saattaa hämmentää ajajaa ja saa tämän luulemaan että vihollissotilas on takana. Käytä hämmennystä hyväksesi ja liiku.
E. Jos luulet että vihollinen huomasi sinut ja lähtee etsimään, vaihda paikkaa ja jää kyttäämään sitä paikkaa jossa vihollinen luultavasti huomasi sinut. Hyvällä tuurilla saatat osua vihollissotilaaseen kun hän on etsimässä.
F. Pysy suojien TAKANA. Jos pysyt suoraan näkösuojan sisällä tai kohdalla, suojan kuvio ja muoto saattaa yllättäen katketa, jonka syystä tarkkasilmäinen tai sinua etsivä vihollissotilas havaitsee sinut. Vaikka et näe suojan takaa yhtä hyvin, viholliselle tulet lähes näkymättömäksi.
G. Näkösuojia voi tehdä itsekkin. Molotovin koktaili oikeassa paikassa tai kranaatin tai kasapanoksen savu luo nopean näkösuojan jonka suojissa pystyt etenemään. Varo kuitenkin, vihollinen voi olettaa että etenet siellä ja tulittaa savun läpi. Panssarivaunun piirittäessä molotovin heittäminen muualle kuin sinne mistä pioneeri lähtee etenemään saattaa hämmentää panssarin luulemaan että pioneeri tulee liekkien läpi.





2. Taisteleminen
Lyhyesti ja ytimekkäästi vihun ampuminen pyssyllä.

A. Ota ennakkoa. Luodit eivät lennä heti kohteeseen. Kokemuksella saat juuri oikean matkan ennakkoa. Järjenkäytöllä pääset alkuun.
B. Konetuliaseilla pystyt ampumaan vihollista jatkuvalla syötöllä. Konetuliaseilla väijytys onnistuu lähes aina koska se 2sek joka viholliselta menee tilanteen ymmärtämiseen olet jo kerennyt ampua useita kertoja. Muista kuitenkin pysyä piilossa tai vihollinen ei tarvitse aikaa tilanteen ymmärtämiseen koska tietää jo mitä on tapahtumassa.
C. Aseet meluavat. Älä ammu huvin vuoksi tai joka kerta kun pieninkin mahdollisuus sille tarjoutuu. Ammu kun olet suhteellisen varma osumasta niin vihollinen ei ammu takaisin.
D. Ampuminen pakottaa vihollisen vastaamaan tuleen tai ainakin suojautumaan. Jos molemmat osapuolet etenevät, konetuliaseilla ampuminen estää vihollisen etenemisen ja omat joukot pystyvät etenemään lähitaisteluun.
E. Luota myös tuuriisi. Juoksusta konepistoolilla nakuttaminen toimii ihan hyvin vaikka tarkkuus ei ole päätähuimaava. Ainakin vihollisen kannattaa olla hieman varovaisempi liikkeissään. Lisäksi hän voi luulla että olet jo valmiina ja tähtäämässä hänen asemiin.
F. Kun muu epäonnistuu, ota puukko. Puukkoa ei tarvitse ladata ja puukkoetäisyydellä vihollisen on vaikea osua sinuun koska askelkin niin olet vihollisesta katsottuna jopa 90 astetta edellisestä olinpaikasta. Lisäksi puukko ei melua paljoa. Tosin vihollinen saattaa kun lyöt morasi hänen kylkiluiden väliin.



3. Panssareita vastaan
Jokainen jalkaväensotilas tulee päätymään lopulta tilanteeseen jossa edessä on huutava ja savuava sotakone ja kädessä tuskin mitään. Tässä pari ohjetta joiden avulla et hämmenny.

A. PIILOUDU. Tankki ei pääse eikä näe kaikkialle, piiloudu siltä. Jos et pysty tuhoamaan (vain erityisaseistuksella varustautuneet sotilaat, pioneerit ja suomen perusjalkaväki talvisodassa pystyy tähän) yritä varovasti poistua paikalta. Jos pystyt tuhoamaan, älä juokse suoraan. Odota että olet etäisyydellä jossa vihollisen reaktionopeus ei riitä uhan torjumiseen.
B. Ilmoita. Torjuminen ei onnistu jos siihen ei varauduta. Panssarivaunun pystyy tuhoamaan toinen panssari, panssarintorjuntatykki, panssarintorjuntakivääri, PST-sotilas, pommeilla tai tykeillä varustautunut lentokone, ilmatorjuntatykki, kranaatinheitin, tykistö... Mahdollisuuksia on lukemattomia, mutta jos panssarivaunun tuloon ei varauduta, eivät nämä mahdollisuudet ole luultavasti aktiivisina tarpeen vaatiessa.
C. Tee yhteistyötä. Panssarin pystyy tuhoamaan varsin helposti hämmentämällä sitä, tykkitorni ei käänny järin nopeasti, joten yritä hyökätä monesta suunnasta. Kasapanos tuhoaa lähes heti kaikki paitsi postijunan. Molotov tuhoaa kaiken paitsi panssariautot ja BT-5 -vaunut. Molotovin käyttäminen harhautukseen ja näkösuojana on myös loistava taktiikka, mutta vaatii yhteistyötä.
D. Panssarivaunu yleensä seuraa kohdettaan, jos ei, se tutkii ympäristöään. Käytä tätä hyväksi yheistyössä ja kiinnitä panssarivaunun huomio itseesi kun kaveri lähestyy tuhoamaan. Muista vain jatkuvasti häiritä panssaria jotta sen kohde ja tarkkaavaisuus ei muutu.
E. Jos olet pioneeri tai panssarintorjuntaan kykenevä sotilas, tarkkaile vihollista ja iske kun vihollisen tarkkaavaisuus herpaantuu tai se etenee tai katsoo muualle. Jos oma sotilas pystyy harhauttamaan panssaria, on aika toimia.



4. Ilmavoimia vastaan
Varsinkin talvisodassa ilmavoimat tulittavat jalkaväkeä paljon. Koneet ovat hitaita ja konekivääriaseistus runsasta joten on helppoa osua ja tähdätä viholliseen. Lisäksi maasto on karumpi ja lunta vasten on helppo havaita sotilas. Siksi on hyvä tietää mitä tehdä kun maanpinnan yläpuolelta tulee luotikimppuja kohti.

A. Pidä koneita silmällä. Katso konetta jos voit aina kun se ei tule suoraan kohti, näin pidät itsesi tietoisena mistä kone seuraavaksi saattaa lähestyä.
B. SUOJAUDU. Vihollinen lähestyessään tulittaa jatkuvasti. Vain suojautumalla voit varmistaa turvallisuutesi. Koneesta lähtee kaikki konekiväärit lukuun ottaen jopa parikymmentä luotia sekunnissa.
C. Kun on turvallista, tulita. Kärsivällisyydellä saatat pudottaa koneen. Pikakiväärit ovat varsin tehokkaita lentokoneita vastaan osuessaan ja jos saat pari lippaallista uppoamaan lentokoneeseen se on luultavasti ottanut tarpeeksi vauriota poistuakseen, tai sitten pystyt pudottamaan sen seuraavalla samanlaisella määrällä.
D. Matalaksi. Lentokone kun lähestyy ei ole väliä pystytkö hyppäämään ja väistämään yhden luodin, koska toinen tulee perässä. Jos kone lähestyy ollessasi paljaalla pellolla tai jäällä, matalaksi meneminen on paras suojautuminen, koska mitään muuta ei ole. Teet itsestäsi pienen kohteen, luultavasti hieman olkaväliä suuremman, joten lentokoneen osumismahdollisuudet laskevat reilusti.
E. Ilmoita, kutsu ilmatorjuntaa tai omia koneita. Mies vastaan lentokone on hyvin epätasainen taistelu. Ilmatorjunta vastaan lentokone on hyvin tasaväkinen taistelu. Enemmän ilmatorjuntaa, taitava lentäjä ja jalkaväkeä on viholliselle ylivoimainen jos lentäjä ei satu olemaan Sotamies Masi.




5. Yleisohjeita

Matki kokenutta pelaajaa. Niin hänkin on luultavasti joskus tehnyt.
Yhdistä eri aselajeja. Vihollinen pystyy helposti erikoistumaan yhtä aselajia vastaan. Montaa aselajia vastaan taistellessa ei voi erikoistua.
Chattaile. Vain kommunikoimalla pystyt pitämään joukkueen ajan tasalla, ja samalla pysyt itsekkin.
Älä pysy aina vain jalkaväkenä. Ota kalustoa käyttöön ja erityisesti paikalleen kiinnitettyjä aseita.



Onnistumisen iloa jalkaväkenä taistellessa!

17.9.2009

Tulenjohto



Sain tuossa joitakin päiviä sitten pyynnön että kirjoittaisin artikkelin tulenjohdon käyttämisestä tykistön kanssa, joten tässäpä sitä teen nyt.

Tulenjohtoa, eli kun joku kiikarimies painaa hiiren vasenta nappia, ei käytetä kovin usein peleissä. Kuitenkin juuri tällä tulenjohdolla saattaa ratkaista esimerkiksi Teikarsaaren puolustuksen. Yleensä kuitenkin tykit jätetään tyhjiksi tai ammutaan vain jos vihollinen on näköetäisyydellä tykkiin, joka ei ole kovin viisasta koska tykkiä ei ole varsinaisesti tarkoitettu suoran toiminnan aseeksi. Kiikaritähtäinkiväärin laukaus ja tykistö on poissa pelistä.

Venäläinen kranaatinheitin ampuu Terenttilän juoksuhautoihin.

Yleiskatsaus kalustoon


Ennenkuin lähtee ampumaan millään, on hyvä tietää että missä kannattaa käyttää kyseistä mörssäriä. Ohessa pieni kaavio jonka avulla saatatte muistaa paremmin milloin mikäkin on käytännöllisin.

Kranaatinheittimet ovat hyvin lyhyen kantaman aseistusta ja niiden kantomatka rajoittuu pääasiallisesti ampujan näkökentän rajamaille. Täysin hyödytöntä ei tulenjohtaminen silti ole kranaatinheittimienkään osalta, sillä tulenjohtaja pystyy paljastamaan ampujille vihollisen olinpaikat ja helpottamaan tähtäämistä vihollisen kriittisiin pisteisiin sekä antamaan tarkemman palautteen osumasta.


Tykit ja Katyusha raketinheitinlavetti ovat jokapaikanhöyliä, mutta niiden käyttö lähietäisyyksiltä ei ole kovin toivottavaa, sillä ne ovat helppoja kohteita vihollisen kalustolle ja jalkaväelle, erityisesti tykit ovat helppoja kohteita tarkka-ampujille ja myös muuten kiväärinsä käytön taitaville miehille. Jos (jota harmillisen usein näkee) esimerkiksi Katyusha ajetaan näköetäisyydelle vihollisen asemista ampumista varten, on oletettavaa että ampumisen jälkeen saa myös "palautetta" 20mm panssarintorjuntaluotien tai tykinammusten muodossa. Katyushahan on rekan päälle asennettu raketinheitin joten jokainen arvaa mitä tapahtuu rekalle kun nyrkinkokoinen teräsmöykky tulee sen 700km/h konepellistä läpi. Tykkejen ampujat taas ovat etupanssarista huolimatta suhteellisen paljaina vihollisen tarkka-ampujille ja konetuliaseille, joten kannattaa pitää etäisyys.

Keskipitkillä ja pitkillä matkoilla kranaatinheittimet jäävät pelistä pois lyhyen kantomatkansa vuoksi, mutta näissä olosuhteissa Katyusha ja tykit pääsevät niskan päälle. Molempien kantomatka on periaatteessa rajoittamaton joten niillä pystyy ampumaan vihollista lähes jokaiseen kartan kolkkaan. Katyusha ei pysty ampumaan yhtä pitkälle kuin tykistön tykki mutta se on liikkuva pommitusväline joten vaihtamalla ampumispaikkaa pystytään ampumaan pidemmälle ja eri suunnasta.


 Tulenjohdon hyödyntäminen
Kun osataan valita se oikea kalusto, on aika sitten oppia käyttämään sitä muutenkin kuin ampumalla summassa vihollisen suuntaan pelotteeksi. Kranaatinheittimillä voi toki ampua ilman tulenjohtoa syistä jotka ovat lyhyt kantomatka ja helppo osuman havainnointi ilman tulenjohtoa, mutta kyllä sitä kranaatinheittimilläkin pystyy paremmin sutkimaan kantomatkan rajaseudulle.
Kun tiedustelija tai tulenjohtaja tai kuka tahansa yhteistyökykyinen kiikareilla varustautunut sotilas on antanut kohteen, on aika säätää tykki oikeaan suuntaan muutamalla tarkistuslaukauksella ja lukemalla tähtäysruudun tietoja. Tähtäysruutu on ohjeeton ja onkin parempi että opettelette tiedot nopeasti alla olevasta kuvasta sen sijaan että yrittäisin selittää ne suoraan.


(Huom. poistaaksesi kuvasta "kiikaritähtäinristikon" (kuten kuvassa) paina muutamia kertoja kuvakulmavaihtonappia)
Kuvasta olen korostanut tykin korkeussäädöt, suuntausasteikon, sekä molempien asteiden nollakohdat. Lisäksi olen piirtänyt vihreän apuviivan suuntailmaisimen ja kohteen keskikohdan välille. Ensimmäinen asia joka olisi säädettävä on tietenkin tykin suunta. Kannattaa aluksi kääntää tykkiä kartan mukaan silmämääräisesti oikeaan suuntaan, ja sitten avata tähtäysruutu ja tehdä hienosäätöä.
"Panssarivaununuolen" olisi tarkoitus osoittaa suoraan tähtäinristikon keskikohtaan jotta tykki olisi suunnattu kohteeseen jonka tulenjohto on antanut. Korkeuskulmasäätöihin ei ole mitään erityisempää ohjeistusta kuin terve maalaisjärki ja pieni harkinta. Ensimmäisen ammuksen ei ole tarkoituskaan osua kohteeseen, vaan tarkoitus on ensimmäisestä ammuksesta arvioida tarvittava muutos ampumatietoihin osuman saavuttamiseksi. Nollakohdat ilmaisevat kohtia joissa tykki on täysin suorassa ja piippu osoittaa maanpinnan kanssa täysin samansuuntaisesti. Kuvassa olin käyttämässä 203h raskasta kanuunaa (200mm alkaa olemaan jo aika karmaiseva) jossa ei pysty kääntämään tykkiä, vaan tykin sijasta käännetään koko lavettia joten tykki on aina "suorassa".
Tulenjohtaminen

Jos aiot ampua tykillä ja tulenjohtoa haluat, on hyvä tietää miten sitä annetaan itsekkin mikäli satut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan tai haluat auttaa omaa tykistöä mutta et ole niin kiinnostunut ampumisesta, tai tykistötiimi ei ole löytänyt sopivaa tulenjohtajaa mistään.


Tulenjohtajien on ensisijainen taito on osata antaa kohde realistisesti viholliskohteeseen. Tärkeintä on osata laittaa "tulenjohtokamera" niin että se osoittaa kohdetta, eikä maata tahi ohi, sillä silloin ampuja(t) eivät voi seurata vihollisen liikkeitä tai saada tarpeeksi kattavaa tietoa osumistaan. Antaessa kohde on hyvä laittaa kohde hieman etukäteen vihollisen mahdollisen etenemissuunnan varrelle. Varsinkin jos vihollisen panssarivaunu lähestyy asemia on laitettava tulituskohde ajoissa jotta tykistö voi ampua ensimmäiset kalibrointilaukaukset ja kohde on valmiina ennen kuin vihollispanssari aloittaa asemien pommittamisen.

Annettaessa tulikohde on suotavaa että kohteen antaja seisoo tai on kyyryssä, paljastamatta kuitenkaan asemaansa liian helposti viholliselle. Makuulta tulikohteen antaminen on myös mahdollista, mutta silloin on vaarana että kohde osoittaakin väärään paikkaan. Eli jos edessä on pienikin kumpare, kohde osoittaa siihen kumpareeseen viholliskohteen sijasta.

Eräs ärsyttävimmistä kohteen antamisessa tapahtuvista erheistä on antaa kohde katsomatta kiikareiden "läpi". Jos kohteen antaja ei katso ja tähtää kiikareilla johonkin pisteeseen kohde kyllä tulee sen antajan paikalle, mutta se osoittaa suoraan alaspäin, eli vihollista ei luultavasti näy tykistölle ennen kuin vihollinen on saavuttanut tulenjohtajan asemat.

Lisäksi on muistettava että kohdekamera siirtyy tulenjohtajan olinpaikan yläpuolelle, joten tykistö näkee suuremman alueen kuin tulenjohto kohdetta antaessaan. Tätä voi hyödyntää myös joukkueenjohdossa, koska johtaja voi tarkkailla hieman strategiapelinomaisesti taistelua yläviistosta.

Jos omistaudut tulenjohtoon, muista pysyä myös hengissä ja piilossa. Tulenjohtajan kuollessa kohdekamerat katoavat tykistön käytöstä ja kuollut tulenjohtaja ei pysty antamaan uusia kohteita tai uusimaan edellistä kohdetta. Vaikka kuinka suuri olisi houkutus tulittaa piilostasi, on parempi että vihollisen niskaan sataa pommeja koko loppupelin ajan, kuin että saat yhden tai muutaman tapon ja vihollinen saa selville olinpaikkasi ja tulenjohto keskeytyy.

On hyvä muistaa myös se että talvisodassa suomalaisella kiväärimiehellä on kiikareiden tilalla kaksi molotov cocktailia, joten tulenjohtajan on oltava konepistoolimies, tarkka-ampuja tai tulenjohtajan on saatava venäläinen aseistus kaatuneelta viholliselta. Venäläisillä on aina jokaisella sotilaalla kiikarit konepistoolimiestä lukuunottamatta. Suomella taas kiikarit ovat konepistoolimiehellä aina ja esim. pikakiväärimiehellä on kranaatit ja pioneerilla on kasapanos kiikareiden sijasta.



Onnistuneita tulitus- ja tulenjohtokokemuksia!




Uusia headereita!














Jälleen saavun teidän iloksenne ja julkaisen ENNENNÄKEMÄTTÖMIÄ kuvia. All courtesy to Handicap, thou shall not worry about the quality, because it must be excellent.

14.9.2009

Panssarivaunujen Alkeet, Taistelu


Nyt kun osataan jo liikuttaa tankkia, voidaan siirtyä sillä taistelemiseen.

Kuten jo mainitsin esipuheessa, panssarivaunuilla taisteleminen FinnWarsissa eroaa huomattavasti "vanillabäfästä". Tankissa on erikseen ampujan/ampujien paikka(t) joihin pitää mennä jos haluaa ampua. Lisäksi tornit kääntyvät hitaammin ja tykinammukset lentävät suhteellisen suoraan. Lisäksi yleensä se kuka ensimmäisenä avaa tulen ja osuu kohteeseen, voittaa koko tankkitaistelun.

2. Taisteleminen

Oheisesta kuvasta näette tankin oikeaoppista sijoittamista. Ainoastaan T-28 on tarpeeksi vahva kestämään osumia jäällä, ja sielläkin se on todella paljas ja voi pitää vain vähäistä vihollismäärää kurissa. Lisäksi ei pidä KOSKAAN paljastaa panssarivaunun takaosaa tai sivustoja viholliselle, panssarivaunusi on mennyttä heti kun vihollinen pääsee tulittamaan tänne. "Näin"-kuvasta voi vielä huomoida suojaavan kasvillisuuden määrää, sekä kivien käyttämistä suojaten ja piilottaen panssarivaunun rungon.


TÄHTÄÄMINEN



Tähän kuvaan olen lisännyt kohdat joihin panssarivaunun ampujan kannattaa erityisesti tähdätä. Oheinen kuva koskettaa Vickers (kuvassa), T-26 (kaikki mallit) sekä T-28 "Postijuna" (kuvassa) panssarivaunuja.



Punaisella värjätyt alueet ovat panssarivaunujen ilmanottoreikiä joihin ampuminen tuhoaa panssarivaunun yhdestä osumasta lähes täysin (käyttökelvottomaksi kuitenkin). T-28 (Postijuna) kestää muutama osumaa enemmän mutta useimmiten ei kerkeä vastata tuleen tehokkaasti jos tuli avataan yhtäkkiä vaunun perään.


Oranssilla värjätty kohta on itseasiassa vain merkkaamassa koko vaunun perää. Mikäli pystyt avaamaan tulen suoraan vaunun takaosaan, vaunu on lähes avuton mikäli onnistut osumaan. Jos et osu, sinulla on luultavasti vielä toinen mahdollisuus tulittaa perään ennen kuin vihollisvaunu ehtii reagoida kokonaan kääntämällä vaunua tai pakenemalla. Yksi tai kaksi osumaa perään tuhoaa vaunun. Postijuna kestää enemmän osumia, joten on suositeltavaa yrittää osua suureen ilmanottoon pelkän perän ampumisen sijasta.


Keltaisella merkityt osat ovat tankin telat. Teloihin voi tähdätä joka suunnasta, mutta parhaat tulokset saadaan ampumalla tankkia sivusta. Telat ovat hieman heikommat kuin runko, mutta niihin on vaikeampi osua edestä ja takaa. Siksi takaa hyökätessä kannattaa tähdätä mielummin vain perään kuin teloihin kohteen pienen koon vuoksi.


Mikäli olet asemissa ennen vihollisvaunun saapumista, ja vihollisvaunu ei havaitse sinua, on suositeltavaa käyttää aikaa tähtäämiseen. Ensimmäinen laukaus määrää useimmiten koko kohtaamisen tuloksen ja kun olet ampunut ensimmäisen kerran, vihollinen luultavasti saa selville olinpaikkasi ja vastaa tuleen täysin mitoin.

Pidä silmällä myös vihollistankkien pakokaasuja. Ne näkyvät pensaidenkin läpi ja nousevat keskeltä korpeakin selkeinä.

Hyökkääminen panssareilla


Erityisesti Neuvostoliitolla pelatessa tulee tilanteita joissa panssarivaunuilla hyökätään vihollisten asemiin, eikä taistella panssareita vastaan. Näissä tilanteissa on tärkeää pitää suora näkökontakti jalkaväkeen, sillä vihollisen pioneerit ja panssarintorjunta-aseilla varustetut joukot yrittävät tuhota panssariasi. Lisäksi voi olla hyödyllistä liikkua saman lipun alla taistelevien vaunujen kanssa niin että perässä liikkuva vaunu pystyy tukemaan edellä liikkuvaa vaunua ja jalkaväki molempia.


Yllä muutamia nopeasti koottavia ideaalisia panssarivaunumuodostelmia joita allekirjoittanut on todennut olevan hyviä muodostamisnopeuden ja tehokkuuden vuoksi. Mikäli näitä muodostelmia aletaan käyttää laajemmin ne alkavat menettää tehokkuuttaan, mutta niin pitkään kun FW:n pelaaminen pysyy järin organisoimattomana, voivat nämä olla erittäinkin hyödyllisiä. Vaikka en ole merkinnyt paljoa jalkaväen asemia kuviin on hyödyllistä pitää selustat turvattuina jalkaväellä. Jälkimmäisessä kuvassa olevat jalkaväen ikonit tarkoittavat pikakivääreitä/konekivääreitä jotka suojaavat selustoja toisen panssarivaunun puuttuessa.
Panssarivaunuilla hyökkäämiseen suosittelen seuraavaa nyrkkisääntöä etenemisen osalle.


  1. Tarkista vihollisen pitkän kantaman panssarintorjunta (tykit ja panssarintorjuntakiväärit)
  2. Tarkista vihollisen panssarivahvuus
  3. Varmista selusta ja pidä keskipitkä näköyhteys jalkaväkeen ennen etenemistä
  4. Välttele suljettuja paikkoja. Vihollisen pioneerit lymyävät juoksuhaudoissa, metsissä ja pommikuopissa
  5. Pidä silmällä maastoa miinojen varalta. Usein miinoja ei peitetä mutta jos taistelet allekirjoittanutta vastaan niin tarkkaile myös pieniä maamöykkyjä
  6. Muuta paikkaasi läpimurron tapahtuessa, vihollinen yrittää kostaa ja tietää jo valmiiksi panssarisi olinpaikan hyökkäyksen takia
Panssarivaunun Vahingoittuessa



Onnea ei ole ilman epäonnea. Panssarivaunusi ei voi selvitä ikuisia aikoja, joten on hyvä tietää miten toimia epäonnen sattuessa kohdalle.

Kun panssarisi on saanut osuman, tulita takaisin. Jos jätät vaunusi heti ensimmäisen osuman sattuessa kohdalle vihollinen pääsee karkuun ja pystyy aiheuttamaan lisää vahinkoa joukkueellesi. Resurssit luultavasti menevät paljon parempaan käyttöön mikäli puolustat panssariasi viimeiseen asti. Panssari ja kuljettaja spawnaavat uudelleen, tai sitten saatat tuhota vihollisen vaunun. Liekehtivä panssari on strateginen kohde: pitämällä vihollisvaunut liekeissä estät niiden uudelleenluomisen vihollisen käsiin. Mikäli näet oman vaunun liekehtivän jossain ja se on jätetty, tuhoa se suoraan, jos et itse tule käyttämään sitä.

Jos on mahdollista, seuraavaksi kannattaa kiinnittää huomio panssarivaunun hävittämiseen. Jos vihollinen on saanut osuman panssariisi niin että se on tulessa ja liikkumiskyvytön, kannattaa tuhota se jotta voit saada uuden panssarin sieltä mistä hait nykyisen. Jos ajattelet että tämä on naurettavaa ja saatat kuolla siihen, ajattele sitä että joka kerta kun jalkaväen sotilas ampuu jonkun, hän luultavasti kuoleekin 50/50 (keskiarvo). Panssarilla pystyt aiheuttamaan vihollisjoukkoihin huomattavasti suurempaa vahinkoa ja se on suhteessa vahvempi, joten kannattaa tietenkin hankkia takaisin se vahvuus!

Mikäli edelliset kohdat ovat kunnossa, voit jatkaa taistelemista jalkaväen sotilaana, tai palata kohti päämajaa hakemaan uutta kalustoa.



MUTTA. Kaikkia edellisiä kohtia tärkeämpää on ILMOITTAA UHASTA. Älä helpota vihollisen työtä antamalla joukkuetovereidesi kulkea suoraan kuolemaan! Ilmoittamalla vihollisen olinpaikasta saatat jopa saada kostettua tälle toisen pelaajan matkaan lähettämän ammuksen kautta.


Näillä eväillä pitäisi kaiman kummin pikkuveljenkin pärjätä FinnWarsin teräsmyrskyssä omalla peltipurkilla ajellen.

13.9.2009

Uusia headereita jälleen!

Jälleen uusi liuta headereita artikkeleiden kategorioihin (lukuunottamatta eräitä...)
HANDICAP KIITTÄÄ KAIKKIA JOTKA (jotenkuten) ESITTIVÄT JOTAKUTA NÄISSÄ KUVISSA!

Panssarivaunujen Alkeet, Ohjaaminen

 
(BT-5 vaunu)

1. Panssarivaunun ohjaaminen 
(huom. vain yksinpelissä on WASD liikuttaminen)


Kuten jo edellä mainitsin, panssarivaunuja ohjataan W, S, ylä- ja alanuolilla. W ja S napit ohjaavat vasenta telaa ja nuolinäppäimillä ohjataan oikeanpuoleista telaa. Simple. Ohessa vielä kuva oikeasta telasta siitä tietämättömille.

Tässä vielä nopea pieni tiivistelmä tavallisimmista ohjausmanöövereistä. Voit kirjoittaa oheisen vaikka muistilapulle ja lapun näytön kylkeen jos ei ohjaus tunnu oikein luonnistuvan.

Suoraan eteenpäin
W+YLÄNUOLI
Suoraan taaksepäin
S+ALANUOLI
Vasen
YLÄNUOLI
Oikea
W
Ohjatessasi vaunua on suositeltavaa että kääntyessä et lyö nappeja pohjaan vaan vähennät vain hieman (painelemalla varovasti ja jaksoittain) jomman kumman telan tehoja. Tämä pitää tankin liikkeessä eteenpäin (samalla estäen vihollissotilaiden lähestymistä takaa) mutta muuttaa suuntaa silti.
Taistelutilanteessa kun panssarivaunun etupanssarin pitäminen vihollista päin on ensiarvoisen tärkeää. Kannattaa painaa toinen tela menemään eteenpäin ja toinen taaksepäin, tällöin toinen tela vetää tankkia taaksepäin ja toinen eteenpäin mikä saa tankin pyörimään paikallaan nopeasti. Kun vihollinen on edessä, tankkisi kestää enemmän kuin yhden osuman. Kun vihollinen on sivulla tai takana tankki on poissa pelistä yhdestä tai joissain tapauksissa kahdesta osumasta.
Lopuksi haluan vielä sanoa että ohjaamisen pitäisi tapahtua refleksinä. Ajaahan ihminen polkupyörää tai autoa, syö, kävelee ja niin edelleen silkan refleksin avulla asiaa enempää ajattelematta. Taistelutilanteessa ohjailun ajatteleminen tuhlaa vain kallitta sekunteja, eli ajelkaa paskarinkiä basessa jos muu tiimi ei hermostu kehittääksenne ohjausrefleksiänne.

Panssarivaunujen Alkeet, Esipuhe


Erään antagonistin pyynnöstä ja omastakin hermostumisestani kirjoitan teille nyt Panssarivaunujen Alkeet.

Aloitetaan siitä että FinnWarsin panssarivaunut eroavat vanilla BF1942 panssarivaunuista lähes täydellisesti.
  1. Panssarivaunuissa on erikseen kuljettaja ja ampuja (mahdollisesti muitakin ampujia)
  2. Panssarivaunua ohjataan W, S, ylä- ja alanuolilla
  3. Ammusten lentorata on hyvin suora
  4. Panssarivaunu on kovin heikko tykkitulta ja jalkaväen PST-aseistusta kohtaan
  5. Panssarivaunusta lähtee kova ääni, se on hieman hankala ohjata maastossa ja siitä nousee pakokaasuja
Panssarivaunu on tuhoisimmillaan kun siinä on kuljettaja ja ampuja/ampujia ja he ovat suullisessa yhteydessä (headset+kommunikointiohjelma kuten Xfire tai Teamspeak). Surullisen usein kuitenkin panssarivaunut ovat alimiehitettyjä, eli vaunussa on vain kuljettaja, joka menee ampujan paikalle kun on ajanut tankkinsa asemiin. Vihollisasemiin ajamista en suosittelisi kenellekkään koska kun olet parkkeerannut panssarisi jonnekkin vihollisen maaperälle, on odotettavissa että takanasi on jo kourallinen panssarintorjunta-aseilla varustautuneita vihollisia valmiina tuhoamaan panssarisi.
Uusia bannereita eri aselajien taktiikoihin!









Aika-arkisto